När jag nu ser tillbaka på de verk jag skapat genom utbildningens gång blir det väldigt uppenbart att jag jobbat mycket "inåt". Det har varit stort fokus på mig själv och bearbetning av mina känslor och upplevelser, det har med andra ord varit väldigt personligt. Det kan jag dock till viss del förstå, med tanke på vad som skett under årens lopp. Jag har varit tvungen att bearbeta min mammas bortgång någonstans och de gestaltande projekten i skolan har varit en utmärkt, säker plats för mig att göra det. Detta innebär dock nu att jag vill utmana mig själv med något annat. Nog för att jag aldrig kommer komma ifrån att blanda in mig själv och mina känslor i mina verk, men jag behöver inte dra ner dem på riktigt samma personliga nivå. Jag har nått en punkt i mitt liv där jag vill utforska och uttrycka andra saker än enbart min sorg, saknad och kärlek.
När det kommer till litteratur som inspirerat och påverkat måste jag erkänna att listan är torftigt kort. Det kan både bero på att jag endast har genomfört ett fåtal gestaltande kurser, samt att jag jobbat så mycket utifrån mina egna känslor och min egen fantasi. Jag har bearbetat så mycket inom mig att jag haft svårt för, och undvikit, input utifrån. Därför ser jag fram emot att se vad som kan hända nu när jag känner mig redo för att testa nya vägar. Vad kan jag hitta, utforska, och utveckla när jag låter mig få inspiration och hjälp från flera olika håll?
Litteratur:
Lindgren, B., & Nordström, Z, G. (2009). Det kreativa ögat - Om perception, semiotik och språk. Lund : Studentlitteratur AB.
Pui-Mun Law, S. (2014). Dreamscapes - Fantasy Worlds. Cincinnati : IMPACT
Robinson, M. (2014). Art nouveau posters - Masterpieces of art. London : Flame Tree Publishing Ltd.
Sato, T. (2015) Mucha. Köln : Taschen.
Wells, L. (2015). Photography - A critical introduction. New York : Routledge.
Plus en del Open Source material:
Hazel
O'Brien
Crabapple, Boekbinder,
& Batt
hitRECord x Levis
(animation av Marielv)
Giulia
& Giordo stop motion
Chimichangua
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar