Under ett par dagar har vi fått i uppdrag att försöka lära oss mer om ett par digitala verktyg med hjälp av Open Source. Det vill säga, att utnyttja information som finns tillgänglig, gratis, för att kunna hjälpa oss utveckla kunskaper inom vissa områden.
Jag har sedan tidigare relativt mycket erfarenhet av digitala verktyg - det var länge mitt vanligaste sätt att arbeta med konst och skapande. Målet med uppgiften den här gången är att vi gärna ska försöka lära oss något nytt. Jag hade därför till en början lite svårt att hitta vilket område och program jag skulle arbeta med. Mitt beslut fick tillslut bli att arbeta inom de två områden jag kände att jag pysslat minst med. Dessa program blev Blender, för 3D-modellering och Audacity för arbete med ljud.
Jag började med att leka runt lite i Blender. Först för att fräscha upp de kunskaper jag hade sen innan om 3D-modellering samt för att se hur just det här programmet skiljde sig från det jag jobbat i tidigare. Jag kände att första steget var att få ett bra grepp om de absolut mest grundläggande sakerna som hjälper en otroligt mycket när man arbetar digitalt: Hot Keys. Alla kortkommandon som gör att man inte behöver leta runt efter rätt knapp att klicka på. Jag letade därför reda på en manual som redogjorde för alla olika kombinationer av kortkommandon som kan användas i Blender. Blenders egen hemsida ger ut en pdf som förklarar alla knapp-kombinationer:
http://download.blender.org/documentation/BlenderHotkeyReference.pdf
Jag testade då flera av kommandona utan att ha en specifik modell som skulle designas, utan bara för att lära mig vad de olika kombinationerna var till för. T.ex. att använda Alt + E för 'extrude', Alt + S för 'shrink/fatten' och A för att avmarkera. När jag kände mig mer bekväm med att använda dessa kommandon så började jag använda dem för ett mer specifikt syfte. Jag bestämde mig för en design som jag skulle försöka uppnå - det blev en typ av klänningsliknande 3D modell. Jag ville rendera modellen och ville därför få kameravinkeln på ett visst sätt. Här fick jag användning av Open Source! Jag kunde inte på egen hand lista ut hur jag kunde manipulera kameran att hamna där jag ville, så jag begav mig till Youtube. Det finns hur mycket video-tutorials om Blender som helst, så jag hade inga problem att hitta en som specifikt handlade om kameran. Här är videon jag tittade på:
https://www.youtube.com/watch?v=AE_ZLvoNzMk
Just denna video var extremt tydlig med klara visuella instruktioner. Jag klarade av att ställa in kameran hur lätt som helst efteråt. Här är en bild på min modell:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar