fredag 23 oktober 2015

Reflektion Assignments

Givna

Hur långt vill du gå?
Hur långt kan du gå?
Hur långt vågar du gå?

Klipp och klistra. Fuska!

En gren, en förgrening, ett grenverk.
Klättra!

Gjorda

en brusande känsla av...


 Välj ett ord.
Stava fel.
Misstolka och överdriv.

 Glöm dig själv.
Se dig i spegeln.

Reflektion
Jag tycker assignments är ett underbart sätt att arbeta på - ett relativt enkelt sätt att få fram spontana och kreativa tankar på. Däremot tycker jag att de kan vara lite svårare att bedöma.


Definitionen av ett assignment är:
"Ett assignment är ett uppdrag för arbete av gestaltande karaktär. Det skall med fördel formuleras för att ge utrymme åt eleven/studenten att själv fylla arbetet med mening men med vissa givna ramar/regler att förhålla sig till. Det skall vara formulerat så att det uppmanar till någon form av aktivitet som inrymmer och gynnar ett undersökande förhållningssätt. Det skall vara formulerat så att det inte finns en inneboende idé om hur resultatet skall se ut."

Jag anser att de assignments min grupp jobbat med, både de vi skapat och de vi mottagit har passat bra in på den här defintionen. Jag har inte känt mig låst i de jag jobbat med, utan fått riktlinjer/ramar som kan peka mig åt ett håll men jag har ändå haft friheten att själv bestämma vad jag vill utforska. De resultat jag sett av de assignments som vi gav har i mina ögon pekat på att de var lyckade. Jag har sett många olika tolkningar och sätt att skapa och utforska!

Jag ser assignments som ett väldigt formativt arbetssätt - vilket så klart är positivt! Eftersom en inte bör ha en inneboende idé om resultatet så kan en enbart hjälpa eleven vidare med det de skapat. Det går inte att utgå från ett rätt eller fel när en jobbar med assignments, vilket återigen är formativt men som då också innebär att det kan vara tidskrävande. En måste tillåta eleverna tid att jobba och reflektera över sitt assignment och sedan måste jag som lärare även ha tid för att reflektera och i bästa fall diskutera det tillsammans med eleven för att få ut så mycket som möjligt ur detta tillfälle.

Vidare funderade jag över om det kanske faktiskt är problematiskt att assignments är så 'fria' och tolkningsbara? Här kommer frågan om hur mycket vi bör styra eleverna. För att ett assignments ska fungera i ett formativt syfte så måste det finnas utrymme för att tala med eleven och förstå deras utgångspunkt samt vad målet är. Jag har dock upplevt att det finns tillfällen då ett assignment endast orsakar ångest. Assignments utgår från associationer - det kan finnas tillfällen då en elev inte får några associationer alls till det assignment de mottagit. Skapandet kan då bli framtvingat och inte alls vara i närheten av det kreativa skapandet vi är ute efter. Vad bedömer man då? Deras försök att ändå skapa något? Ska en hjälpa dem att hitta andra associationer eller stör det deras kreativa process? Hur hjälper vi dem vidare i ett formativt syfte om vi inte vet var de börjar?
Om jag utgår från den bedömningsmatris vi använder här på hdk så finns det några saker jag funderar över som kan vara fallgropar med assignments. Det första 'kravet' som står i matrisen är 'öppenhet' - att vi ska bedöma förmågan att hålla sig öppen och experimenterande. Definitionen av ett assignment anspelar på just detta -  att vara öppet för tolkningar. Dock ställer det ganska höga krav på hur det bör vara formulerat, om ett assignment råkar vara lite för strikt formulerat så kan möjligheterna för att vara 'öppen' minska, var placerar vi den bedömningen då? Ska vi ändå anse att eleven kan hitta vägar att vara experimenterande eller lägger vi ansvaret på den som formulerat assignmentet?
Jag funderade även på 'formell kvalitet' - förmåga att välja relevant uttryck i relation till intention. Vad händer vid ett sådant tillfälle då en elev inte fått några associationer till assignmentet, då de har krystat fram något och kanske själva anser att de inte hade någon intention? Finns det sätt att ändå kunna diskutera fram någon form av intention, eller är det då också framtvingat? Har skapandet alltid en intention?

De assignments vi har jobbat med har vad jag kunnat se varit lyckade. Jag själv har blivit inspirerad och känt att ramarna var tillräckliga - både fria men ändå riktade. Jag har sett intressanta tankar och då även möjlighet att diskutera utveckling - alltså möjligheter till formativ bedömning. Dock håller jag fast vid att jag tycker det är lite svårt att bedöma assignments - i alla fall den här gången då vi inte diskuterat tillsammans om processen, presentationen och reflektionen. Alla kan inte framföra deras tankar via bloggen, det kan vara jobbigt med text eller att lägga ut saker offentligt så jag känner att det saknas vissa element för bedömning. Något som kan vara viktigt att tänka på i mitt framtida yrke om jag vill använda assignments där. Tid är så otroligt viktigt i bedömningssyfte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar