Ja den här veckan har varit väldigt lugn och jag har mer använt den till att försöka komma i kapp med allt som hänt, försöka smälta allt som jag tagit in under den här kursen.
Vi hade dock en sista föreläsning och ett litteraturseminarium med Olle. Vi talade en del om de kapitel vi läst i "Det kreativa ögat" och lade mycket fokus på just analysmodeller istället för semiotik eftersom vi ska ha mer om det senare. Vi förklarade begreppen i de två modeller vi gick igenom; Nordströms och den preikonografiska, för att säkerställa att vi alla förstod hur de fungerade. Vi fick sedan använda dem i praktiken då vi blev utskickade på stan för att hitta en bild att analysera. Jag var rädd att alla grupper skulle komma tillbaka med samma bild först, men vi tog alla helt skilda bilder så presentationerna blev mycket intressanta och givande. Alla grupper utgick från Nordströms modell och det jag oftast fann mest intressant i den var mottagarkontexten. Alla har olika bakgrund och olika saker att jämföra med när de ser en bild, alltså kan samma bild uppfattas väldigt olika beroende på hur insatt varje individ är med de element som presenteras. I vår grupp hade vi t.ex. lite olika uppfattningar om vår reklamaffisch om en humorkväll då jag var mer insatt i vad många av komikerna står för genom sin komik och de andra inte hade någon aning. Vi kunde alltså se olika signaler fast att vi stirrade på exakt samma bild. Jag tror att mottagarkontext kan appliceras på allt vi gör i livet, inte enbart i analys av bilder. Det är lite av att "döma boken efter omslaget" - men omslaget är ju menat att det ska säga något om boken eller hur? Men man måste komma ihåg att vi inte förstår hela innehållet innan vi vidgat de kontexter vi tittar med. I vår egen kursgång har vi t.ex. vid flera tillfällen haft olika åsikter om föreläsningar och uppgifter, då vi alla är skilda individer och har olika kontexter som vi utgår ifrån. Mina framtida elever kommer också ha det. Jag måste vara medveten om mina mottagare, jag måste vara medveten om vad jag som sändare vill uppnå, vad finns det för yttre kontext? Allt detta måste jag tänka på varje gång jag utformar en uppgift eller arbete så att jag får ut det bästa möjliga av situationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar